Auditen lijkt zo makkelijk. Je knoopt een gesprek met iemand aan, maakt van het gesprek een paar notulen en dat was het dan. Maar is dat eigenlijk wel wat we er van zouden mogen verwachten: je gesprekspartner, je collega’s en de organisatie? Aan een gesprek zonder inhoudelijke waarde heeft niemand iets, dus is dat geen auditen.
Diverse managementsystemen, zoals een kwaliteit-, milieu of arbomanagement met hun eigen ISO norm en standaarden vragen om inhoudelijke audits. Om goede audits te krijgen zul je audits moeten uitvoeren waarbij je weet wat je aan het doen bent en dat kan alleen als je (aantoonbaar) opgeleid bent. Daarmee weet je waar je op moet letten, weet je hoe je de audit moet plannen, uitvoeren en vastleggen. Ook de menselijke kant mag niet onderbelicht blijven. Daarbij zijn interne audits vaak ook lastiger, hoewel veel nieuwe auditors denken dat externe audits moeilijker zijn. Het stellen van kritische vragen, het voorbij gaan aan hiërarchische verhoudingen en collegialiteit vraagt om geschoolde auditors. Het is daarbij van groot belang dat iedereen binnen een organisatie weet wat er speelt bij een interne audit. Met het behalen van het Certificaat Cursus Interne auditor leert de cursist met deze aspecten rekening te houden. De cursus van ManagementInfo Academy voldoet aan de eisen die de ISO norm van een interne auditor vraagt.